Babi Pangang

Onderstaand recept brengt me iedere keer weer terug naar mijn jeugd. Het is een recept dat mijn moeder altijd maakte toen ik nog een kind was. Het was (en is nu nog steeds) één van mijn favoriete gerechten. Een lekkere, malse, hartige Babi Pangang. Het recept komt uit een kookboek uit 1976. Ik kan me nog herinneren dat dit kookboek bij mijn moeder op het aanrecht lag terwijl ze bezig was om de Babi Pangang te bereiden. Het kookboek maakte onderdeel uit van een grotere serie boeken. Ik vond het een prachtig gezicht vond om al diezelfde soort kookboeken naast elkaar te zien staan in de boekenkast. Mijn moeder kookt nog regelmatig de heerlijkste gerechten uit deze boeken.

Jaren later. Ik woon net samen met mijn vriendin en ben op de koffie bij de nieuwe buren. De buurvrouw begint te vertellen dat ze een hoop kookboeken heeft die ze weg wil gooien. Ik vertel haar dat ik dat zonde vind. Een goed kookboek moet je bewaren. Dat bracht haar natuurlijk op een idee. Ze neemt me bij de hand en laat vol trots de doos vol boeken zien. Ik werp een blik op de doos en begin meteen te glimlachen. In de doos ligt dezelfde serie kookboeken als die van mijn moeder. Je kunt je voorstellen dat mijn buurvrouw deze boeken niet weg mocht gooien. Inmiddels hebben de boeken een prominent plekje hebben gekregen in mijn boekenkast.

Ik heb het recept iets aangepast. In 1976 werden er verschillende smaakstoffen gebruikt die tegenwoordig niet meer gebruikt worden of zelfs ongezond zijn verklaard. Ook zat er vrij veel zout in het originele recept. Mocht je hiervan houden, vervang dan de zoete ketjap manis voor de zoute variant.

Bereidingstijd: 60 minuten
Aantal personen: 4

Ingrediënten:

  • 400-500 gram doorregen varkens- of hamlappen.
  • 1 fijngesnipperde ui.
  • 2 tenen knoflook uit de perser.
  • 2 theelepels Djahépoeder (gember).
  • 1 theelepel Laospoeder.
  • 1 theelepel Serehpoeder (citroengras).
  • 5 eetlepels ketjap manis (zoet).
  • 6 eetlepels arachideolie of andere neutrale olie.

    Voor de saus:

  • 1 kleine gesnipperde ui
  • 1 kleine teen knoflook uit de knijper
  • 1 blikje tomatenpuree (70 gram)
  • 1/2 eetlepel bruine suiker
  • 1/2 bouillonblokje
  • 2 eetlepels maizena
  • 2 eetlepels droge sherry
  • 1 dl water

Stappenplan:

  1. Snipper de ui en vermeng deze met de geperste knoflook, djahé, laos, sereh en 3 eetlepels Ketjap (LET OP! DUS NIET ALLE KETJAP!!!).
  2. Dep het vlees droog met keukenpapier.
  3. Bestrijk het vlees met dit mengel en wat zout.
  4. Verwarm een deel van de olie en bak het vlees langzaam lichtbruin van kleur.
  5. Voeg een klein scheutje water toe.
  6. Snipper ondertussen voor de kleine ui voor de saus.
  7. Verwarm ondertussen in een steelpan de rest van de olie en fruit daarin de ui aan.
  8. Voeg de knoflook, tomatenpuree, suiker en bouillonblok toe.
  9. Roer de rest van de ketjap, de maizena, de sherry en het water tot een papje.
  10. Voeg toe aan de ui en knoflook en breng de inhoud van het steelpannetje aan de kook. Blijf goed roeren!
  11. Voeg eventueel na smaak nog wat ketjap of zout toe.
  12. Snij het vlees in evengrote stukken en voeg het vlees toe aan de saus.
  13. Om de saus wat rijker van smaak te maken, kun je het bakvocht van het vlees nog toevoegen aan de saus. Hierdoor wordt de saus wat hartiger.

Dit gerecht smaakt heerlijk met wat mie of rijst.

Mocht je dit recept lekker vinden of heb je een leuke aanvulling op het recept? Laat het me weten door een berichtje achter te laten onder dit artikel of contact op te nemen via twitter!

 

 

Bron van de afbeelding:

Plaats een reactie